Hoe het begon

   

Het idee van ONEDR ontstond tijdens een wandeling in de bergen met mijn vrouw. Na afloop wilden we ergens iets gaan eten. Mijn vrouw voelde zich echter ongemakkelijk om met haar traditionele bergschoenen een restaurant binnen te lopen. Daarom liep ze eerst terug naar de auto om haar wandelschoenen uit te trekken en haar mooie sneakers aan te doen. Op dat moment dacht ik: Waarom bestaan er eigenlijk geen modieuze wandelschoenen? Iets dat er leuk uitziet en dat je ook in het dagelijks leven kunt dragen.

Met die gedachte ben ik naar het Schoenen Centrum gegaan en sprak daar met 1 van de bekendste wandelschoenenmerken. Ik vroeg waarom er geen mooie wandelschoenen worden gemaakt. Het antwoord was simpel: “Waarom zouden we? Dit verkoopt toch.” Toen besefte ik: dit moet anders. Na 25 jaar ervaring in mijn eigen schoenenwinkels wist ik dat het zeker mogelijk moest zijn om een stijlvolle wandelschoen te ontwikkelen.

Wel vroeg ik me af: heeft dit bekende wandelschoenenmerk gelijk, of moeten we eerst onderzoek doen? Ik vermoedde dat er behoefte was aan een modieuze wandelschoen, maar dat wilde ik dan ook eerst onderzoeken. Daarom zijn we een uitgebreid onderzoek gestart, waaraan rond de 2000 mensen deelnamen. De resultaten waren duidelijk: de meeste mensen kopen de huidige wandelschoenen niet omdat ze mooi zijn, maar omdat er simpelweg geen alternatief is. En dat ze erge behoefte hadden aan iets wat ze ook dagelijks zouden kunnen dragen. Voor mij was toen helder dat er een markt bestaat voor een hippe, trendy wandelschoen.

Ik heb vervolgens Vibram, de beste zolenfabrikant, gebeld en gevraagd of ze wilden samenwerken aan een nieuwe wandel­schoen. Daarna zijn we met een bevriende ontwerper aan de slag gegaan en hebben we een mooi ontwerp gemaakt. Met dit ontwerp zijn we naar verschillende fabrieken gegaan en hebben uitgelegd dat we met Vibram wilden werken. We lieten vijf fabrieken een prototype maken.

We gaven ze een Lowa-model als voorbeeld, met de opdracht dat onze schoen aan dezelfde kwaliteitsnormen moest voldoen: pasvorm, vuilafstotend, water- en winddichtheid, maar dan volledig volgens ons eigen design. En onze wandelschoen moest van 100% leer aan de buitenkant zijn. Na anderhalve maand ontvingen we de eerste samples. Eén fabriek sprong er duidelijk uit; met hen zijn we verdergegaan.

Daar hebben we twintig nieuwe samples laten maken, die we hebben uitgedeeld aan wandel-influencers en mensen die veel wandelen tijdens hun werk, zoals horeca­medewerkers en zelfs een RTL4-correspondent die veel wandelt voor haar werk. Na twee maanden moesten ze de schoenen terug inleveren, waarna ze naar de fabriek gingen om te beoordelen of er verbeteringen nodig waren. Dat viel erg mee; slechts een paar kleine drukpunten moesten worden aangepast.

Na deze testfase hebben we de schoen meteen in productie genomen. Op 1 november 2024 zijn we officieel gestart met de verkoop. En dat was vanaf de start een mega succes. Nu noemen wij het geen wandelschoenen maar wandelsneakers. Een mooi combinatie van kwaliteit en mode!